De cursus Aandachttraining werd eind jaren ’70 ontwikkeld door de Amerikaanse wetenschapper Jon Kabat-Zinn.

Kabat-Zinn werkte als moleculair bioloog in een academisch ziekenhuis in Massachusetts en kwam hier in aanraking met patiënten met chronische vermoeidheids-, en pijnklachten en chronische ziekten waar de reguliere geneeskunde geen antwoord meer op had.

Als bioloog en tevens beoefenaar van Vipassana-meditatie en yoga ontwikkelde hij een acht-wekelijks trainingsprogramma, om deze doelgroep een actieve methode te bieden om hun gezondheid en kwaliteit van leven te verbeteren.

Hij noemde deze training Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). In dit programma worden inzichten uit de oosterse filosofie en westerse wetenschap met elkaar gecombineerd. De training bleek succesvol te zijn en vanaf het begin is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van deze aandachttraining bij verschillende doelgroepen en is de training evidence-based, ofwel bewezen werkzaam bevonden.

Als positieve effecten van de MBSR-training werden onder meer gerapporteerd:

  • vermindering van lichamelijke en psychische klachten
  • beter om kunnen gaan met chronische pijnklachten
  • stressvolle situaties beter kunnen hanteren
  • toegenomen energie en vitaliteit
  • verbetering van de slaapkwaliteit
  • meer rust en ontspanning ervaren
  • meer controle kunnen uitoefenen op gedachten
  • beter kunnen luisteren naar het lichaam
  • beter om kunnen gaan met emoties
  • verbetering van concentratie
  • meer zelfvertrouwen en acceptatie
  • meer inzicht in zichzelf, in automatische patronen en hier anders mee om kunnen gaan
  • meer sturing kunnen geven aan eigen leven

De MBSR- training  wordt binnen de reguliere (geestelijke) gezondheidszorg al veel aangeboden als waardevolle aanvulling op bestaande behandelingen.

Daarnaast wordt de training wereldwijd aangeboden in o.a. bedrijven, scholen, buurthuizen, gevangenissen en opleidingscentra.